Zapraszamy do zapisów reżyserów i operatorów na kurs online pt.: „Wizualna dramaturgia w filmie fabularnym”, który poprowadzi Sławomir Idziak

Kurs online dla reżyserów i operatorów – opiekun Sławomir Idziak

W trakcie sześciu sesji online omawiać będziemy problemy i rozwiązania dotyczące dramaturgii wizualnej co tak rzadko jest przedmiotem zainteresowania uczelni filmowych. Kurs będzie na podstawie filmu “Gattaca. Szok przyszłości” w reż. Andrew Niccol, do którego robiłem zdjęcia.

W filmie wystąpiła Uma Thurman, Etan Hawke, Jude Law i był moim debiutem w wysoko nakładowych amerykańskich filmach, a jego wybór na potrzeby tego kursu wynika z faktu, że zrealizowana prawie ćwierć wieku temu Gattaca jest filmem dotyczącym zagadnień aktualnych. Inżynieria genetyczna – kiedyś science fiction jest obecnie możliwa.

Oprócz wartości anegdotycznych spróbujemy za pomocą tego filmu zanalizować problemy dotyczące dramaturgii wizualnej filmów fabularnych.

Celem kursu jest nie tylko słowna analiza zrealizowanego filmu, ale próba zainscenizowania i rejestracji poszczególnych scen przez uczestników zgodnie z przesłaniem, które spróbujemy zbudować w trakcie pierwszych sesji. Sceny będziecie inscenizować za pomocą przyjaciół czy rodziny, bo nie o jakość aktorstwa w tych ćwiczeniach chodzi, a o problemy związane z jego wizualizacją.  Gdyby pojawiło się więcej uczestników spróbujemy zaangażować prawdziwych aktorów, którzy pomogliby nam uwiarygodnić emocjonalną wartość scen.

Ta zrealizowana za pomocą telefonu edukacyjna wersja filmu Gattaca nie może być jego repliką. Uczestnicy mają „stworzyć” utwór oryginalny (sceny) oparty o inne przesłanie i opowiedziany w całkowicie odmiennym stylu.

Pierwsze sesje poświęcone będą analizie i pracy nad scenariuszem. W tej fazie będziemy akcentować konieczność stworzenia i dopracowania zarysu stylu i przesłania przyszłego utworu. Będziemy analizować z uczestnikami jak sposób opowiadania (styl i przesłanie) wpływa na jakość filmu.

Będziemy omawiać różne modele pracy i konieczność włączenia w tą fazę pracy nad scenariuszem wszystkich, którzy będą mieć wpływ na ostateczny kształt filmu (aktorzy, scenograf, operator, kompozytor).

Będziemy podkreślać jak często rutynowe traktowanie tego okresu jest przyczyną późniejszej porażki. W tej fazie uczestnicy muszą sformułować wizję przyszłego utworu, a przede wszystkim nowe przesłanie i styl w jakim chcą opowiadać film. Chodzi o to aby robiąc swoje sceny uczestnicy nie sugerowali się tym co zrobił Andrew Niccol, tylko znaleźli nowoczesną wizję zrealizowanej wiele lat temu Gattacca.

W trakcie pozostałych sesji w systemie chronologicznym będziemy inscenizować ważniejsze sceny, wskazując jak często w procesie pracy twórczej oddalamy się od ustalonych założeń.  Czasem ma to pozytywny, ale bardzo często negatywny wpływ na ostateczny kształt dzieła. Będziemy analizować sposoby kontroli jaki utwór powstaje.

Ta metoda tworzenia wirtualnego filmu „w pigułce” (Previs), bez profesjonalnej kamery i techniki, pozwoli młodym adeptom poznać ich własne skłonności i słabości. Prawdopodobnie we współpracy z innymi zauważą jak często jednostkowa idea jest błędna lub wycinkowa i jak często twórczy partner z czegoś co jest zaledwie zalążkiem tworzy wartość dużo większą poprzez dodanie nowych pomysłów. Będziemy wskazywali jak kontrola własnego ego i otwartość na pomysły innych nie musi być w konflikcie z własną wrażliwością.

Będziemy wskazywać na to to co jest regułą w wizualnej narracji, a co często złudną wiarą autorów, że widz musi podążać za naszymi zbyt zawiłymi ideami.

Zapraszam,

Sławomir Idziak

Udostępnij na:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Remember Me

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2020 Film Spring Open. Rysunki - prof. Maja Wolna